Notă analitică IPRE: De ce au crescut tarifele la inspecția tehnică periodică?

La sfârșitul anului 2023, Parlamentul Republicii Moldova a modificat Codul transporturilor rutiere. Una dintre schimbările semnificative a fost ajustarea modului de stabilire a tarifelor pentru inspecția tehnică obligatorie a autovehiculelor. Din 1999 până la sfârșitul anului 2023, aceste tarife erau aprobate de Guvern . În acest interval, tariful a fost ajustat de două ori – în 2002 și 2015. Conform noilor prevederi, tarifele pentru serviciile prestate de întreprinderile care desfășoară activități conexe transportului rutier se stabilesc liber, în funcție de cerere și ofertă. Astfel, stațiile de inspecție tehnică periodică  și-au revizuit tarifele. Pentru vehiculele cu masa totală de până la 2000 kg, tariful s-a majorat de la 150 la 250 MDL (creștere de 66%), iar pentru vehiculele cu masa totală cuprinsă între 2001 și 3500 kg, de la 200 la 300 MDL (creștere de 50%).

În acest context, Stanislav Ghilețchi, Director adjunct pe cercetare al Institutului pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), a elaborat o notă analitică în care analizează cât de corectă este liberalizarea prețului unui serviciu obligatoriu cerut de autorități, de ce nu a fost elaborată o metodologie clară pentru stabilirea costului acestui serviciu, având în vedere că testarea presupune un set de acțiuni standardizat, dar și cum a fost posibil ca stațiile de inspecție tehnică periodică să stabilească același preț, în condițiile în care autoritățile au promis competiție bazată pe cerere și ofertă.

Potrivit autorului, în ultimii zece ani, articolul 145 (1) din Codul transporturilor rutiere care reglementează modul de stabilire a tarifelor a fost modificat de patru ori. Fiecare schimbare pare să fie determinată mai degrabă de considerente pe termen scurt și de o anumită presiune din partea unor grupuri de interese, decât de o viziune și strategie coerentă pe termen lung în interes public.

Nota informativă din 2023 privind modificarea Codului transporturilor rutiere menționează următoarele: revizuirea politicii tarifare în domeniul transporturilor rutiere și al serviciilor conexe, prin stabilirea competențelor de aprobare a tarifelor, inclusiv revizuirea listei serviciilor pentru care tarifele urmează a fi reglementate. Ca urmare a acestei modificări, urmează a fi liberalizate tarifele pentru serviciile de inspecție tehnică periodică, ceea ce ar trebui să sporească veniturile pentru agenții economici din domeniu, dar și să crească concurența dintre aceștia. Astfel, este interesant faptul că autorii percep creșterea concurenței ca pe o modalitate de a spori veniturile agenților economici. Totuși, logica competiției este cu totul opusă. Conform principiilor economice, atunci când firmele trebuie să concureze pentru clienți, acest lucru duce la prețuri mai mici, bunuri și servicii de calitate superioară, o varietate mai mare și mai multă inovație. Prin urmare, obiectivul principal al competiției este îmbunătățirea eficienței anumitor servicii sau bunuri produse, astfel încât consumatorul să beneficieze de un produs mai calitativ la un cost mai mic.

Un argument împotriva liberalizării tarifelor pentru inspecția tehnică periodică este riscul formării unor înțelegeri de tip cartel între agenții economici care prestează acest serviciu. Întrucât serviciul este oferit de sectorul privat, după o analiză a tarifelor afișate de diverși prestatori, se observă că aceste sunt similare. Astfel, există indicii clare că operatorii ar fi ajuns la un anumit consens de a majora prețurile în mod coordonat, în condițiile în care în analiza de piață nu a fost identificată o diferențiere de preț. Astfel, liberalizarea tarifelor a dus la o creștere coordonată a prețurilor.

În nota analitică nr. 2 din 2018 „Automobilele în Moldova mai sigure ca în UE”, IPRE a constatat că inspecția tehnică în Moldova a devenit o formalitate și nu răspunde adecvat obiectivelor de siguranță rutieră și protecție a mediului. Rata extrem de joasă de depistare a defecțiunilor confirmă ipoteza că, în schimbul unei sume de bani, inspectorii stațiilor tehnice eliberează raportul de inspecție tehnică periodică. Prin urmare, obiectivul principal al autorităților ar trebui să fie asigurarea că acest serviciu funcționează conform scopului său inițial și își atinge obiectivele primare. În acest context, liberalizarea tarifului contribuie puțin sau chiar deloc la îmbunătățirea rigurozității acestui serviciu.

În contextul unei inflații record în ultimii ani, necesitatea revizuirii tarifelor nu poate fi contestată. Totuși, aceasta trebuie făcută într-un mod transparent și previzibil, prin crearea unui mecanism care să declanșeze procesul de revizuire a tarifelor. De exemplu, Agenția Servicii Publice dispune de o metodologie clară de calculare a tarifelor pentru serviciile prestate. Mai mult, metodologia stabilește și modul de ajustare a acestor tarife. În prezent, tarifele pentru serviciile prestate de Agenția Servicii Publice sunt reevaluate o dată la trei ani, luând în considerare următorii factori:

  • la calcularea costurilor/cheltuielilor de personal – ajustarea salariului, stabilit conform legislației;
  • la calcularea costurilor/cheltuielilor materiale și al serviciilor – cursul valutar și indicele prețurilor de consum.

În cazul tarifelor pentru inspecția tehnică periodică (ITP), una dintre condițiile pentru declanșarea revizuirii tarifului ar putea fi atingerea unui nivel de inflație cumulativă care să justifice o creștere a tarifelor cu o unitate convențională (în prezent, 50 MDL).

În urma analizei efectuate, IPRE vine cu următoarele recomandări:

  1. Anularea prevederilor care au permis liberalizarea modului de stabilire a tarifelor pentru inspecția tehnică periodică. Competiția și mecanismul cererii și ofertei sunt eficiente pentru servicii și produse care operează pe piață liberă, dar nu pentru servicii obligatorii impuse cetățenilor
  2. Elaborarea unei metodologii pentru calcularea tarifelor pentru serviciile prestate de către operatori.Obiectivul principal al inspecției tehnice periodice este asigurarea securității și siguranței în trafic.
  3. Combaterea corupției din întregul sistem de inspecție tehnică periodică.
  4. Valorificarea bazei de date populate cu informațiile obținute din inspecțiile tehnice pentru a oferi servicii adiționale. Dacă inspecțiile tehnice periodice ar fi efectuate corect și obiectiv, informațiile colectate de subsistemul informațional „Autotest”, inclusiv starea tehnică a vehiculului și kilometrajul conform odometrului, ar putea fi puse la dispoziția publicului, contra unui cost.
Total
0
Shares
Previous Article

Premieră în gestionarea deșeurilor din Republica Moldova: Primăria Chișinău a semnat un contract de 3,8 milioane de euro pentru închiderea depozitului de la Ciocana

Next Article

În Botswana a fost extras unul dintre cei mai mari diamante din istorie